Frågor om betalning

Avsluta "Premium" betalprenumeration
Vill du säga upp din "Premium" betalprenumeration, gör så här:

Betalprenumeration kort på desktop

Logga in och välj sedan "REDIGERA PROFIL" / "ADMINISTRERA MEDLEMSKAP" och sedan "AVSLUTA BETALPRENUMERATION".

Vill du avsluta innan din bindningstid är slut så kontakta oss.

Betalprenumeration mobiltelefon/app:

Logga in och välj sedan "MENY" / "MINA INSTÄLLNINGAR" / "MINA UPPGIFTER" / "ADMINISTRERA MEDLEMSKAP" och sedan "AVSLUTA BETALPRENUMERATION".
Vill du avsluta innan din bindningstid är slut så kontakta oss.

Hittar du inte menyn "AVSLUTA BETALPRENUMERATION" så KONTAKTA OSS så hjälper vi dig avsluta din prenumeration.

OBS! när du avslutar ditt medlemskap eller avslutar din prenumeration ska du alltid få ett mail från oss med en bekräftelse. Får du ingen mail kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur fungerar en "Premium" betalprenumeration?
En betalprenumeration (premiummedlemskap) kostar 69 kr per månad och förnyas automatiskt. Du betalar med kort. När bindningstiden på 6 månader är slut så kan du välja att säga upp din betalprenumeration när du själv önskar.
Hur fungerar det med ersättning, lön och faktura?
Lönen kan variera väldigt mycket och beror på om det är tv, bio eller reklamproduktion, hur lång tid inspelningen tar, samt hur stor insats du behöver göra.

Normalt statistarvode för TV produktioner är 300:- till 1000:- Reklamfilm 500:- till över 20 000:-
Modellersättning normalt från 2000 till över 20 000 kr.

Om det står att du får lön på faktura innebär det att du får fakturera lönen via företag. Om du inte har eget företag så kan du oftast få ersättningen som lön och kan du räkna med 70% av summan. Exempelvis om du får 5000 kr på faktura innebär det normalt att du får 3500 kr som lön. Du kan få hjälp med att fakturera genom t.ex. www.frilansfinans.se eller www.coolcompany.com‎

Läs mer om att fakturera här:
Frilans Finans.
Cool Company.

Betalning brukar i vissa fall ske direkt på inspelningsplatsen men oftast till ett bankkonto och då brukar det ta 1-4 veckor innan du får utbetalningen.
Vad kostar det att bli "Premium" medlem och hur betalar jag medlemskap/fakturor?
För att göra en betalning så loggar du in och väljer “betalning”.
Du kan betala med kort, SMS, Swish eller faktura.

Kostnaden för att bli premiummedlem är följande:
Prenumeration 69 kr/månad. Bindningstid 6 månader.
-----------------------------
Engångsbetalning
349 kr för 6 månader.
489 kr för 12 månader.

Jag har betalat "Premium" men kan ändå inte söka jobben
Kortbetalningar och SMS blir registrerade omgående. Swish inom några timmar (helg och sommartid upp till 10 h). Fakturabetalning till bankgiro tar normalt 2-4 dagar innan betalningen blir registrerad.

Om du har flera registrerade medlemskap kan eventuellt betalningen registrerats på ett av dina andra medlemskap.

Har din betalning inte blivit registrerad så kontakta oss så hjälper vi dig snabbt.
Hur skriver jag ut mina kvitton?
Vill du skriv ut kvitto för dina betalningar gör så här:

Desktop:
- Logga in och välj "Redigera profil"
- Välj sedan "Administrera medlemskap" längst ner på sidan.

Mobil:
- Logga in och välj "Mina inställningar" -> "Mina uppgifter" i menyn.
- Välj sedan "Administrera medlemskap" längst ner på sidan.
SMS - Varför står det att ni har debiterat mig på min mobilfaktura när jag redan avslutat min prenumeration?
Om du har haft en SMS-prenumeration kan det ta upp till två månader efter vår sista debitering innan det syns på din faktura. Dvs. kan det vara en tidigare månad som syns på din mobilfaktura.

Har du några frågor så hör av dig till oss så hjälper vi dig!
SMS - Varför står det att jag redan har en prenumeration när jag ska göra min betalning?
1. Det går bara att ha en aktiv SMS-prenumeration åt gången per telefonnummer. Det innebär att du inte kan betala t.ex. både ditt eget och ditt barns medlemskap med samma telefonnummer.

2. Om du tidigare har försökt starta en prenumeration men misslyckats kan det hända att systemet inte tillåter dig att starta någon ny prenumeration. Kontakta oss så hjälper vi dig.
Vad bör jag tänka på gällande betalningar och påminnelser?
Kortbetalningar och SMS blir registrerade omgående. Swish normalt några timmar. Faktura med bankgiro tar normalt 2-3 dagar innan betalningen blir registrerad.

Har du betalat en faktura till vårt bankgiro med en betalorder så vänligen kontakta oss.

Tekniska frågor

Hur roterar jag mina bilder?
Om dina bilder visas felvänt när du laddar upp dem kan det hända att du behöver rotera dem.

Använder du dator kan du klicka på knappen "Rotera bild" på sidan "Redigera profil".
Jag har inte fått något registreringsmail.
Alla stora e-postleverantörer använder spam-filter för att sortera bort oönskad skräppost. Dessa filter kan ibland ta bort även e-post från vanliga webbtjänster.

Registreringsmailet som du behöver för att bekräfta din e-postadress på statist.se har förmodligen filtrerats bort av din e-postleverantör och borde ligga bland skräpposten.

Beställ nytt verifieringsmail
Kan jag registrera ytterligare ett medlemskap med samma e-post?
Första gången du registrerar dig får du din e-post som användarnamn. Vill du registrera ytterligare ett medlemskap med samma e-postadress behöver du därför ange ett separat användarnamn. Det gör du i rutan "Användarnamn" som visas under rutan för "E-post".

Det går inte att registrera sig.
Om du inte kan registrera dig på Statist.se så vänta en stund och försök igen. Det kan bero på ett tillfälligt fel hos Statist.se eller på ett fel hos din internetleverantör. Om du har möjlighet testa följande:

1. Prova att registrera dig via en annan webläsare. Använder du tex. Firefox prova Google Chrome.

2. Prova att registrera dig via en annan dator.

Hur hanterar jag fotografier och videos på Statist.se?
Din profil på Statist.se ser betydligt mer intressant ut för produktionsbolagen om den innehåller bilder. Du kan ladda upp bilder under menyn “ändra dina uppgifter”. Du gör detta genom att klicka på “Bläddra” eller “Browse” och sedan väljer du en bild du har sparad på din dator. Om du vill byta ut en bild så gör du samma process men väljer istället det nya fotot. Det kan ta några dagar innan profilen uppdateras och börjar visa den nya bilden. Du kan ha upp till tre bilder på din profil och ytterligare 20st i ditt fotogalleri.

Tänk på att bilderna bör ha hög upplösning, vara i JPEG format och helst ha samma förhållande i höjd och längd som ett traditionellt fotografi (tar du bilden från en digitalkamera utan att ändra storlek på fotot så brukar kvaliteten bli bra). Om bilden skulle hamna snett så kan du, under bilden, klicka på “rotera” för att göra så att bilden hamnar rätt.

Det är även möjligt att spara ett filmklipp direkt på din profil och det gör du på samma sätt som med bilder, precis under där du kan ladda upp bilder. Du kan också välja att bädda in ett videoklipp från YouTube eller Vimeo.

När du skickar en ansökan bifogas automatiskt de bilder och videor som finns på din profil. Du kan även välja att bifoga en bild direkt i ansökan. Du kan även lägga upp fler bilder i ditt fotogalleri och hänvisa dit eller be om en mailadress dit du kan skicka fler bilder.

Inloggningsfrågor

När jag försöker logga in står det att jag har flera medlemskap?
Vårt system tillåter bara att du har ett medlemskap registrerat. Om du av misstag råkar registrera dig flera gånger kommer alla konton utom ett automatiskt att avslutas.

Kommer du inte ihåg ditt användarnamn, kontakta oss så hjälper vi dig att leta reda på det.
Jag kan inte logga in!
Om du glömt ditt användarnamn eller lösenord se “Hur gör jag för att byta/återhämta mina användaruppgifter?”.

Om du får meddelande om att e-postadressen inte finns kan det bero på att du har registrerat dit med ett separat användarnamn. Hör av dig till oss så hjälper vi dig.
Hur gör jag för att byta eller återhämta mina inloggningsuppgifter?
Det går inte att byta användarnamn men om du vill byta lösenord så gör du det genom att välja "Redigera profil" sedan "Byt lösenord" som du hittar långt ner på sidan.

Om du har glömt ditt lösenord eller användarnamn så kan du Klicka här så skickas dina inloggningsuppgifter till din e-post. Är det så att du även bytt mailadress så kan du skicka så många av följande uppgifter som du kan till oss så kan vi hjälpa dig:

1. Din gamla mailadress
2. Din nya mailadress
3. Ditt mobilnummer
4. Din ålder
5. Medlemsnummer
6. Förnamn efternamn
7. Ev. användarnamn
Har ny mail och kan inte logga in med min gamla mail.
Har du en ny mailadress så skicka så många av följande uppgifter du kan till oss så hjälper vi dig.

1. Din gamla mailadress
2. Din nya mailadress
3. Ditt mobilnummer
4. Din ålder
5. Medlemsnummer (om du vet)
6. Förnamn efternamn
7. Ev. användarnamn (om du vet)

Allmänna frågor

Vem kan bli statist?
Alla! - Vem som helst kan bli statist och det är oftast “vanligheten” som efterfrågas av produktionsbolagen och alla möjliga olika statister behövs! Det behövs också statister i alla olika åldrar så du kan bli medlem på Statist.se oavsett hur gammal du är men om du ej har fyllt 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att registrera dig på vår hemsida.

De flesta statister som får jobb har ingen specifik teater- eller statistutbildning även om utbildningar kan vara meriterande.
Behöver barn ett eget medlemskap?
Alla som vill bli medlem och söka jobb behöver registrera sig, både vuxna och barn. Annars kan tyvärr inte filmbolagen hitta rätt när dom söker och dom får inte korrekta uppgifter.

Du kan inte spara flera medlemskap med samma e-post utan du behöver välja ett nytt användarnamn när du skapar flera medlemskap.
Vad är en avancerad Statist?
En avancerad statist är en statist som har varit statist en längre tid och oftast är van att läsa mindre repliker.
Kan jag registrera flera personer på samma medlemskap?
Varje medlem bör att ett personligt medlemskap, annars går det inte att hitta medlemmen/medlemmarna via sökningen.
Hur vet jag vilket som är mitt medlemsnummer?
I alla mail du får från oss kan du se vilket som är ditt medlemsnummer. Du ser också ditt medlemsnummernär du loggar in. Om du klickar på GLÖMT LÖSENORD högst upp till höger på 1:sidan och anger din email adress så får du också veta ditt medlemsnummer.
Jag har varit medlem tidigare och vill aktivera mig igen!
Om du har varit medlem igen gör så här:

1) Har du registrerat dig med samma mail som du har idag så kan du beställa inloggningsuppgifter på 1 sidan under "glömt lösenord". Logga sedan in och så fort du har betalat avgiften så aktiveras du på nytt.

2) Om du har en ny epost adress gör så här:
Maila oss så mycket information som du kommer ihåg.
Förnamn och efternamn som du använde när du registrerade dig.
Medlemsnummer, användarnamn, ålder

Använd menyn "kontakta oss" och välj övriga frågor
Avsluta medlemskap
Om du önskar stänga ditt medlemskap så gå till:

Stäng medlemskap.
https://www.statist.se/common/closePerson

OBS! Har du bindningstid på din betalprenumeration när du stänger ditt medlemskap så kommer den faktureras dig.

Vill du säga upp din betalprenumeration, gör så här:

Om du använder dator:
Logga in på ditt medlemskap, välj sedan "REDIGERA PROFIL" / "ADMINISTRERA MEDLEMSKAP" och sedan "AVSLUTA BETALPRENUMERATION".

Om du använder mobiltelefon/app:
Logga in på ditt medlemskap, välj sedan "MENY" / "MINA INSTÄLLNINGAR" / "MINA UPPGIFTER" / "ADMINISTRERA MEDLEMSKAP" och sedan "AVSLUTA BETALPRENUMERATION".

OBS! Har du bindningstid kvar på din betalprenumeration så behöver du kontakta kundtjänst.

När du avslutar ditt medlemskap eller avslutar din prenumeration ska du alltid få ett mail från oss med en bekräftelse. Får du ingen mail kontakta oss så hjälper vi dig.
Jobb och säkerhet på Statist.se?
Statist.se hjälper varje år tiotusentals medlemmar att få spännande jobb. Vi har över 5000 företag som söker efter statister, modeller och eventpersonal hos oss.

Vi har varit aktiva sedan 1999. Vi har under denna tid hjälpt 10.000-tals statister hitta jobb som statist, skådespelare, publik mm. Sedan starten har vi bara fått vetskap om ett fåtal fall där medlemmar har råkat ut för oseriösa jobbuppdrag. Om du känner dig osäker läs följande information:

• Ta noga reda på vad bolaget/kunden heter som vill anlita dig och vem som ansvarar för jobbet. Googla gärna och läs mer information om bolaget/personen. Många, men inte alla finns med i IMDb, SFI mm.

• Undvik att träffa personal hemma i bostaden eller på en mindre känd plats. Bättre att t.ex. träffas på ett välbesökt fik i stan.

• Be att få ett "vanligt" telefonnummer eller mobilnummer som du kan ringa. Kolla så du kan hitta numret på Eniro eller Hitta.se. Du kan också be att få ett nummer till produktionsansvarig eller annan chef.

• Använd sunt förnuft! Inspelningar sker normalt dagtid mellan 9-18. Självklart kan en musikvideo spelas in på kvällen. Om du vill, ta med dig en kompis till inspelningen. Det går oftast bra!

• Är erbjudandet för bra? Va i så fall skeptisk!

• Vid modelluppdrag maila aldrig bilder om du inte är 100% säker på att mottagaren är seriös. Undvik samtal på Skype!!

• Be alltid att få en bokningsbekräftelse via mail. Där ska det stå vilket bolag som är har bokat dig och är ansvarig för inspelningen, samt var du ska vara, vilka tider och vilken ersättning du kommer att få.

• Känner du dig osäker på något, maila oss så försöker vi kolla upp annonsen och företaget.

• Tänk på att det är företaget, som ger dig jobbet, som är din arbetsgivare. Statist.se ansvarar inte för att arbetsgivaren är seriös.
Vad bör jag tänka på när jag söker och/eller accepterar ett jobb?
Det första du bör kolla upp när du vill söka ett jobb är om det finns särskilda kriterier som måste uppfyllas för att kunna söka jobbet, så som exempelvis ålder (möjlighet att ställa in spelålder finns under “redigera profil”) eller kön. Det kan även vara bra att noga kolla upp vart jobbet ska göras då det ofta är du själv som står för eventuella resekostnader.

När du väl sökt ett jobb så är det bra att vara medveten om att de flesta bolag skickar endast ut svar till de statister som de finner intressanta och oftast sker denna kontakt via telefon men det kan även ske via mail. Du brukar då få all nödvändig information och får då veta om det exempelvis är speciell klädsel som gäller. När det gäller just kläder så kan det alltid vara bra att ta med ett extra ombyte.

Om du har frågor om jobbet eller om du exempelvis måste avboka så är det bolaget som du ska vända dig till och inte statist.se.
Varför får jag inte svar på mitt mail?
Naturligtvis svarar Statist.se på alla frågor som vi får. Normalt så får du svar inom 1 dag men under semester tiden kan svarstiden bli längre. Om du har skickat en fråga och inte får svar så kan det bero på något av följande:

Du har ett spam filter i din dator så när vi skickar ett svar så hamnar våra mail i din skräpkorg.

Om du skickar ett vanligt mail kan vårt spam filter placerar dina mail i vår skräppost.

TÄNK PÅ att du INTE kan svara på AUTOMATSKA mail från oss med svarsadressen ej_svar@statist.se.

Det går inte heller att få support via vår Facebooksida eller Twitter, endast via "Kontakta oss"-sidan här på vår webbplats.

När du vill kontakta oss måste du alltid gå till KONTAKTA OSS menyn.
Tar ni emot praktikanter eller Prao elever?
Nej tyvärr kan vi inte i nulägget ta emot praktikanter eller Praoelever.
 


Kontakta oss   Villkor   Sitemap   © 2018 Statist.se Box 6011 113 24 Stockholm  | Den här sidan använder cookies | Prenumerera på nya jobb via
Bokmärk, dela med dig av- eller mala sidan

Gå till mobilversion